Ο ΑΡΙΟΥΣΙΟΣ ΟΙΝΟΣ, ΤΟ ΚΡΑΣΙ ΤΗΣ ΧΙΟΥ

«Θεόπομπος δε φησί παρά Χίοις πρώτοις γε­νέ­σθαι τον μέλανα οίνον

και το φυτεύειν δε και θεραπεύειν αμπέλους

Χίους πρώτους μαθόντας παρ’ Οινοπίωνος του Διονύσου,

ός και συνώκισε την νήσον, τοις δ’ άλλοις αν­θρώ­ποις μεταδούναι».

Το κρασί ήταν ένα από τα πιο αξιόλογα και φημισμένα προϊόντα, που παρήγαγε η Χίος στην αρχαιότητα.

Ο θεός Διόνυσος, κατά την παράδοση, έδωσε την ευλογία του στο νησί. Κατά το Χιώτη ιστορικό της αρχαιότητας Θεόπομπο, ο Οινοπίων, που θεωρήθηκε γιος του θεού, έμαθε στους Χιώτες να φυτεύουν και να καλλιεργούν αμπέλια και να παράγουν το μαύρο κρασί.

oenopoion

Νέκταρ των θεών απεκάλεσαν οι ποιητές, ομηρικό κρασί τον ονόμασαν οι περιηγητές και οι ταξιδιώτες που επισκέφτηκαν τη Χίο στη νεότερη εποχή. Οι Ρωμαίοι μαζί με τα φώτα του ελληνικού πολιτισμού «με­τέ­λαβον» και του Αριούσιου Οίνου. Στα ρωμαϊκά συμπόσια έγινε δεκτός παραμερίζοντας εκλεκτά ιταλικά κρασιά. Ευρεία υπήρξε η χρήση του στην Ιατρική και αναφέρεται ως αποτελεσματικό φάρμακο, στις στομαχικές παθήσεις ιδιαίτερα. Η φήμη του κρασιού της Χίου εξακολούθησε και κατά τη βυζαντινή περίοδο, ενώ στα νεότερα χρόνια περιηγητές και ταξιδιώτες που πέρασαν από το νησί στα γεωγραφικά και ταξιδιωτικά τους έργα μιλούν για το ονομαστό κρασί και εκφράζουν την επιθυμία τους να το γευθούν και να το απολαύσουν.

 

100 2530

Ο ΑΡΙΟΥΣΙΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΟΜΗΡΙΚΟ ΚΡΑΣΙ

"Αφρίζων αίθοπας οίνος"

Οι περιηγητές θέλησαν να συνδέσουν τον Αριού­σιο Οίνο με τον Όμηρο, το μεγαλύτερο ποιητή όλων των επο­χών. Στη Χίο, ζητούσαν να προσδιορίσουν τον τάφο του και νόμιζαν πως θα έπρεπε να είχε γεννηθεί στο μέρος παραγωγής του ονομαστού κρασιού της Αρχαιότητας.

HOMER

Αυτό νόμισαν πως θα είχε εμπνεύσει τους αθάνατους στίχους, για να υμνήσει τα «κλέα ανδρών τε θεών». Αυτό πίστευαν πως θα είχε συντελέσει στην εξύψωση της με­γα­λοφυΐας του.
Ένας κύκλος διανοουμένων θα είχε καλλιεργήσει τη θεωρία για την ύπαρξη του «Οίνου του Ομήρου» ή του «Ομηρικού νέκταρος» ή της «Αμπέλου του Ομή­ρου», όπως λεγόταν. Η γέννηση του ποιητή στη Χίο ήταν κάτι που κολάκευε τους Χιώτες αφάνταστα και υπήρχαν διαρκείς και έντονες φιλονικίες με πολλές άλλες πόλεις για το ζήτημα αυτό. Οι κάτοικοι της Χίου προσφέροντας στους ταξιδιώτες το εκλεκτό τους κρασί συνόδευαν την προσφορά τους με την υπόμνηση ότι αυτό ήταν το κρασί που στα παλιά χρόνια είχε γευθεί ο Όμηρος και το είχε ονομάσει «αφρίζοντα αίθοπα οίνον».
Οι γνώμες των ταξιδιωτών διαφέρουν στον καθο­ρισμό του τόπου γέννησης του Ομήρου και του τόπου παρα­γωγής του κρασιού. Διατυπώνονται διάφορες γνώμες για τον τόπο γέννησης του Ομήρου. Γίνεται λόγος για τοποθεσία Ομέρους, κατά παραφθορά του ονόματος του ποιητή, που είναι τόπος άγνωστος και σήμερα, άλλοι μιλούν για Καρδάμυλα, Ανάβατο, Ερίθες και άλλοι για χωριά της Β.Δ. Χίου.